
Klausīšanās: ikviena vadītāja labākais darbarīks
Biznesa un līderības pasaulē bieži dzirdam, cik svarīgi ir aizraujoši runāt, skaidri formulēt idejas un iesaistoši prezentēt. Arī mēs, Vidzemes izaugsmes centrā palīdzam apgūt šīs pasmes. Taču viena no vismazāk novērtētajām komunikācijas prasmēm – klausīšanās – ir īstais spēks, kas veicina uzticēšanos, sapratni un sadarbību. Ikvienai runai, prezentācijai vai vienkārši sarunai ir jāsākas ar... klausīšanos.
Kāpēc klausīšanās ir svarīga līderībā?
Līderības treniņos, mācībās, vadītāju supervīzjās vienmēr redzama kāda būtiska kopsakarība: vadītāji, kuri aktīvi klausās, labāk veido attiecības ar komandu, spēj efektīvāk risināt problēmas un daudz retāk uzdod jautājumu "kā motivēt komandu?". Klausīšanās nav tikai vārdu dzirdēšana; tā ir citu cilvēku skatpunktu izpratne, emociju iepazīšana un spēcīgas uzticēšanās saiknes veidošana.
Šeit ir daži iemesli, kāpēc klausīšanās ir kritiska tieši vadībā:
1. Veido uzticību: Kad cilvēki jūtas sadzirdēti, viņi jūtas novērtēti. Tā ir jebkuru attiecību uzticības pamatā.
2. Uzlabo lēmumu pieņemšanu: uzklausot un sadzirdot dažādus viedokļus, vadītāji iegūst ieskatu, kas palīdz pieņemt ilgtermiņā pārdomātus un kvalitatīvus lēmumus.
3. Veicina inovāciju: Komandas labprātāk dalās ar radošām idejām vidē, kurā jūt, ka viņu viedokļiem ir nozīme.
4. Attīsta emocionālo inteliģenci: Klausīšanās palīdz līderiem uztvert neverbālos signālus un slēptās emocijas, padarot viņus empātiskākus un palīdzot labāk izprast darbinieku motivāciju
Tad kāpēc mums ir grūti klausīties?
Lielākā daļa cilvēku klausās ar nodomu atbildēt, nevis saprast. Tāpēc sarunas bieži pārvēršas vienpusējos vēstījumos, nevis sadarbības diskusijās. Vadītāji, ikdienas dinamikas un daudzo uzdevumu pārmākti, bieži ir domās izklaidēti. Klausoties nav klātesoši, paralēli domā par nākošo sapulci, uzdevumu, skatās e-pastā vai telefonā.
Zināji, ka cilvēka prāta filtrs no visas apkārt esošās informācijas cauri līdz apziņai izlaiž tikai aptuveni 1% informācijas? Un ir tikai 4 veidu informācija, ko mēs uztveram:
mūsu vārds
briesmas pašiem vai tuvajiem
partnera vēlme .. "turpināt dzimtu":)
pārliecības, domas (tas uz ko fokusējamies, ko meklējam, ko domājam)
Tieši tādēļ, ja runājot ar darbinieku vadītājs domā, piemēram, tikai par kādu darba uzdevumu, kuru darbinieks nav izdarījis, viņš nespēs sadzirdēt lielu daļu no informācijas, kuru darbinieks tajā brīdī saka. Taču aiz katriem vārdiem ir arī emocijas, nodoms un vērtības, kas pasaka daudz vairāk par notiekošo.
Kā attīstīt jaudīgas klausīšanās prasmes?
Klausīšanās ir māksla un prakse. Šeit ir daži praktiski veidi, kā vadītāji var uzlabot savas klausīšanās prasmes:
1. Esi klātesošs:
• Atbrīvojies no traucēkļiem. Izslēdz tālruni, aizver datoru un koncentrējies uz cilvēku sev priekšā.
• Praktizē apzinātību, lai būtu pilnībā klātesošs sarunā.
2. Uzdod atvērtus jautājumus:
• Mudini sarunu biedru izteikties vairāk, uzdodot jautājumus, kas sākas ar “Kas” vai “Kā”. Piemēram: “Kāds ir tavs viedoklis par šo pieeju?”
3. Pagaidi pirms atbildes:
• Kad kāds izsaka savu domu, nogaidi dažas sekundes, pirms atbildi. Tas rada telpu pārdomām un parāda, ka tu patiesi apsver viņa teikto.
Biznesa improvizācijas uzdevums no Aija Iesalniece , kas palīdz šo prasmi trenēt: "Atrodi sarunas partneri un sarunājat, ka tagad trenēsiet klausīšanās prasmi. Tas var būt arī dzīvesbiedrs, draugs vai bērns. Uzsāciet sarunu. Katru reizi, pirms atbildi sarunas partnerim, vispirms 1) galvā aizskaiti līdz 5; 2) pasaki partnerim, ko novēroji viņā (emociju, sarunas tempu, uzsvaru vārdos vai ķermeņa valodas niansi) 3) tikai tagad saki atbildi uz viņa teikto.

4. Praktizē reflektīvo klausīšanos:
• Pārfrāzē vai īsi apkopot sarunas biedra teikto, lai pārliecinātos, ka esi sapratis pareizi. Piemēram: “Vai pareizi saprotu, ka tu vēlies teikt, ka…”
5. Pievērs uzmanību neverbālajiem signāliem:
• Vēro ķermeņa valodu, balss toni un sejas izteiksmes. Tās bieži izsaka vairāk nekā vārdi. Jo īpaši sarunas beigās.
6. Lūdz atgriezenisko saiti:
• Pajautā savai komandai vai kolēģiem, kā viņi vērtē tavas klausīšanās prasmes. Tas var palīdzēt identificēt vājos punktus un attīstības iespējas.
Klausīšanās kā nepārtrauktas pilnveides instruments
Klausīšanās lieliski saskan ar strukturētu pieeju problēmu risināšanai un uzņēmuma attīstībai. Aktīvi klausoties iesaistīto pušu viedokļus, līderi iegūst vērtīgu informāciju un atziņas, kas nepieciešamas, lai veiktu jēgpilnas pārmaiņas. Klausīšanās rada atgriezenisko saiti, kas ir būtiska ilgtspējīgiem uzlabojumiem jebkurā organizācijā.
Noslēgumā
Klausīšanās nav pasīva darbība; tā ir spēcīgs pārmaiņu instruments. Kad vadītāji apņemas patiesi uzklausīt savas komandas, viņi atbrīvo potenciālu – ne tikai savos cilvēkos, bet arī sevī pašos.
Ko tu vari darīt jau šodien, lai uzlabotu savas klausīšanās prasmes? Atbildes jau gaida – tev tikai jāieklausās.
Vajag praktizēt jau tagad?
Ieskaties te: https://www.izaugsmescentrs.lv/konflikti
Comments